Kosten van elektrisch rijden

Steeds meer elektrische auto’s en laadpalen kleuren de straten in België. Maar met welke kosten moet je eigenlijk rekening houden bij het overwegen van een elektrische wagen? Is elektrisch rijden wel écht voordeliger dan rijden met een diesel of benzine wagen? Wij sommen de kosten voor je op in dit artikel!

 

Wat mag je verwachten in dit artikel?

  • Aankoopprijs elektrische wagen
  • Kosten voor opladen
  • Kosten per kilometer
  • Kosten elektrische wagen vs. benzine of diesel wagen
  • Kost verzekeringen
  • Kost wegenbelasting
  • Onderhoudskosten

Aankoopprijs van de elektrische auto

Wat kost dat, zo’n elektrische wagen? We winden er geen doekjes om: de aankoopprijs van een elektrische wagen is doorgaans hoger dan vergelijkbare auto's op benzine of diesel. Dat gezegd zijnde heeft een elektrische wagen wel lagere kosten voor brandstof en lagere nood aan onderhoud. Deze pluspunten kunnen de aankoopprijs op lange termijn compenseren.

 

Maar ook tussen elektrische wagens onderling varieert de aankoopprijs erg. Net zoals bij een diesel of benzine wagen is de prijs afhankelijk van het merk, model en de specificaties van de auto. Je kan dus al een elektrische wagen hebben voor €22.000 maar dit kan oplopen tot €200.000. De meeste elektrische wagens bevinden zich in de prijscategorie €30.000 tot €50.000.

 

Schrikt de aankoopprijs je wat af? No worries! Dan kan je altijd nog kiezen om te leasen. Hierbij betaal je maandelijkse een vast bedrag en hoef je niet in één keer de grote som te betalen. Deze manier is interessant omdat alles inbegrepen is in het maandbedrag: dit houdt dus in dat de som van de afschrijving, de interesten, de omniumverzekering, het onderhoud, de technische reparaties, het vervangen van slijtage onderdelen en banden inbegrepen zijn. Enkel de kost van stroom is niet inbegrepen.

 

Heel wat merken bieden deze leasing optie al aan waaronder ook BYD. De leasing prijzen bij BYD beginnen al vanaf €399 per maand! 

Kosten voor het opladen van de auto

Aan de laadpaal om de hoek, aan het laadstation naast de snelweg of bij je thuis in de garage. Je elektrische wagen opladen, kan op verschillende plekken. Hoe verschillen deze kosten juist?

 

Thuisladen (of op je werk) is de goedkoopste optie. Zeker als je zonnepanelen hebt, is dit het meest voordelige. Een laadpaal, afhankelijk van de soort (monofasig of driefasig), kan tussen de 600 euro en 1.500 euro kosten. Daar komen nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten bij. De kost van thuisladen, variëert ook afhankelijk van je energieleverancier. Raadpleeg dus zeker met je leverancier vooraleer je beslist thuis een laadpaal te installeren.

 

Laden aan een openbare laadpaal kost meer dan thuisladen of op je werk. Dit komt omdat de aanbieder zijn installatiekosten, onderhoud en winstmarge doorrekent. Ook de tarieven voor laadpassen verschillen onderling.

 

Snelladen langs de autostrade is het snelste, maar ook de duurste optie. Aangezien je op deze plek je wagen het snelst kan opladen, kan je (afhankelijk hoe ver je nog moet rijden) op een kwartiertje weer de baan op en thuis, goedkoper, verder laden.

 

Tip: vergelijk de tarieven van je energieleverancier regelmatig met die van je laadpas provider om verzekerd te zijn van de beste prijs.

 

Even rekenen. We zetten in onderstaande tabel de kosten van een laadbeurt per laadpaal op een rijtje. Let op dat dit slechts een hypothetisch voorbeeld is, en de effectieve kosten kunnen verschillen.

 

De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer. In onderstaande tabel gaan we uit van een oplaadbeurt van 20,7 kWh.

Laadmethode

prijs kWh

prijs laadbeurt

Thuisladen

€0,30

€6,21

Openbare laadpaal

€0,65

€13,46

Snelladen

€0,85

€17,60

Kosten per kilometer

Verschillende factoren moeten meegenomen worden in de berekening van kost per kilometer. Denk aan de afschrijving, de verzekering, de wegenbelasting, het onderhoud, en het feit of je veel of weinig op de baan zit. In onderstaande tabel zie je een simulatie van de prijs per kilometer en per jaar. In onderstaand voorbeeld zijn er drie gelijkaardige elektrische wagens gekozen.

 

Elektrische wagen

prijs per km

prijs per jaar*

BYD Atto 3

€0,51

€7612

KIA Niro

€0,57

€8579

Nissan Ariya

€0,63

€9509

 

*Prijs per jaar als we nemen dat je 15.000km per jaar rijdt met een verwachte gebruiksduur van 5 jaar.

Kosten van elektrisch rijden vergeleken met benzine en diesel

Idealiter zal iedereen op lange termijn elektrisch rijden. Maar is dit momenteel wel de beste keuze? We zetten de verschillen tussen elektrische wagens en benzinewagens op een rijtje.


Elektrische auto’s zijn momenteel nog steeds iets duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselauto's omwille van de batterij. Hier tegenover staat wel dat een elektrische auto goedkoper is in gebruik omdat elektriciteit over het algemeen goedkoper is dan een volle tank benzine of diesel. Daarbovenop betaal je tot en met 2024 geen verkeersbelasting voor een 100% elektrische wagen. Ook aan het onderhoud ben je minder kwijt bij een elektrische wagen in tegenstelling tot een benzine of dieselwagen omdat er minder beweegbare onderdelen in zitten. Daarnaast zijn er nog talrijke subsidies beschikbaar bij het aanschaffen van een elektrische wagen om de keuze voor elektrisch te stimuleren.

Verzekeringen

 

  • BA-autoverzekering
  • Omniumverzekering
  • Bijstand
  • Bijkomende verzekeringen

 

Net als voor elke andere wagen is het ook voor een elektrische wagen wettelijk verplicht om een BA-autoverzekering (burgerlijke aansprakelijkheid autoverzekering) te nemen. Die dekt de schade die jij veroorzaakt aan de auto van iemand anders. Als de tegenpartij in fout is dan betaalt hij jouw schade.

 

Let op! De reparatiekosten bij een elektrische wagen zijn doorgaans duurder dan bij een diesel of benzine wagen. Ben jij degene in fout bij het ongeval en is er schade aan je eigen wagen, dan wordt dit niet vergoed door de BA-autoverzekering. Dit kan dus wel eens voor hoge kosten zorgen. Daarom is het aangewezen een omniumverzekering te nemen voor je elektrische wagen. Dan ben je beschermd:

  • bij schade die je zelf veroorzaakt hebt aan je wagen,
  • voor schade door brand,
  • voor glasbreuk, storm, hagel
  • bij aanrijding met een dier
  • en bij vandalisme en diefstal

Kies je voor een omniumverzekering dan ben je gerust, ook wat betreft de dekking van risico's die specifiek van toepassing bij elektrische auto's.

Je kan ook kiezen voor een bijstandsverzekering. Zo ben je zeker van hulp wanneer je batterij plat is. Verder kan je ook nog kiezen voor een bestuurdersverzekering en rechtsbijstandsverzekering. De eerste zorgt ervoor dat als je als bestuurder gewond raakt, de bestuurdersverzekering onder meer de kosten van je verwondingen dekt. Bij een dispuut kan je dankzij de rechtsbijstandverzekering zeker zijn van juridische bijstand om je belangen te verdedigen.

De verzekering voor een elektrische wagen is meestal duurder dan voor een klassieke auto. Dat komt omdat de aankoopprijs hoger ligt en de auto ook meer weegt.

Verkeersbelasting

 

In België betaal je als eigenaar van een nieuwe wagen een éénmalige heffing, genaamd de belasting op inverkeersstelling (BIV), zodat de wagen op de openbare weg mag rijden.

  • Als je een 100% elektrische wagen hebt, word je hier in het Vlaams Gewest volledig vrijgesteld.
  • In het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je het minimum aan BIV (€ 61,5) bij een 100% elektrisch voertuig.

Vervolgens betaal je elk jaar éénmaal de verkeersbelasting.

  • Als je een 100% elektrische wagen hebt, word je hier in het Vlaams Gewest volledig van vrijgesteld.
  • In het Waals en Brussels Hoofdstedelijk Gewest betaal je het minimum aan verkeersbelasting (€ 83,95) bij een 100% elektrisch voertuig.

 

Let op! Dit voordeel geldt enkel bij 100% elektrische wagens en gelden helaas niet op hybride wagens. Heb je een hybride? Dan zal je dus bij het inschrijven van een plug-in of mild hybride wagen wél een BIV en verkeersbelasting betalen.

 

Onderhoudskosten

 

De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn doorgaans lager dan die van een auto op benzine of diesel, omdat er minder bewegende delen zijn in een elektrische auto. De hoofdonderdelen van een elektrische auto zijn er slechts drie: een elektromotor, een omvormer en een lader. Er zijn dus minder slijtage-onderdelen, dankzij het regeneratief remsysteem zullen ook de remmen langer meegaan en ook bevat een elektrische wagen minder vloeistoffen die aangevuld moeten worden.

 

Toch zal je ook voor een elektrische auto het standaard onderhoud moeten laten uitvoeren, zoals de controle van remmen, banden, ruitenwissers en lampen regelmatig gecontroleerd worden.